به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، ناصر علیشیری، در نشست خبری "جهاد تبیین" با اشاره به تلاشهای انجامشده در حوزه عمرانی و ترافیکی، از برنامههای آینده شهرداری برای بهبود وضعیت معابر، آسفالت، هدایت آبهای سطحی و ورودیهای کرج سخن گفت و تاکید کرد که حل مشکلات زیرساختی در این منطقه نیازمند همافزایی بین دستگاههای مختلف خدماترسان است.
سرپرست معاونت امور عمرانی و ترافیک شهرداری منطقه ۲ کرج در بخش ابتدایی سخنان خود به وضعیت جداول شهری اشاره کرد و گفت: سعی شده جداولی را که بیش از ۲۰ سال از عمرشان میگذرد و دیگر کارایی لازم را نداشتند، تعویض کنیم. همچنین با مناسبسازی معابر و اصلاح هندسی، تلاش کردهایم شرایط تردد در منطقه را بهبود دهیم.
وی افزود: این اقدامات گرچه در نگاه نخست ساده به نظر میرسند، اما نقش مهمی در افزایش ایمنی و روانسازی ترافیک شهری دارند.
بحران نبود شبکه فاضلاب در بافت متراکم منطقه
علیشیری، با اشاره به نبود شبکه فاضلاب شهری در منطقه۲ کرج، گفت: متاسفانه در این بافت متراکم حتی یک متر طول شبکه فاضلاب شهری وجود ندارد. اکثر خانهها از چاههای جذبی قدیمی استفاده میکنند و این چاهها به دلیل رسوب و فرسودگی دیگر قابل بهرهبرداری نیستند. در نتیجه، شهروندان مجبور میشوند چاههای جدیدی را در خیابانها حفر کنند.
وی هشدار داد: این روند نه تنها خطر ریزش چاهها را در پی دارد، بلکه در برخی محدودهها موجب تلاقی آبهای سطحی با فاضلاب خانگی میشود. این وضعیت یکی از چالشهای بزرگ مدیریت شهری است و بهداشت و ایمنی ساکنان را تهدید میکند.
به گفته سرپرست معاونت امور عمرانی و ترافیک شهرداری منطقه ۲ کرج، پیشنهاد ایجاد شبکه لوکال برای فاضلاب منازل مطرح شده اما تاکنون اجرایی نشده است. علیشیری تاکید کرد که بدون همکاری جدی شرکت آب و فاضلاب، این معضل بزرگ حل نخواهد شد و لازم است نگاه ملی به موضوع فاضلاب این منطقه از کرج وجود داشته باشد.
مشکلات ناشی از حفاری دستگاههای خدماترسان
این مسئول با انتقاد از شیوه فعالیت دستگاههای خدماترسان گفت: قبل از اجرای پروژههای آسفالت، شهرداری از دستگاههای خدماترسان استعلام میگیرد، اما طی سه سال اخیر همیشه پاسخ این بوده که طرح توسعه فاضلاب در دست اجراست و با این حال، هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: هزینههای عمرانی نسبت به سالهای قبل حدود چهار برابر شده و این موضوع امکان اجرای بسیاری از طرحها را از شهرداری گرفته است. از سوی دیگر، دستگاههای خدماترسان حفاریهای خود را بدون برنامهریزی انجام میدهند. در برخی موارد تنها چند روز پس از آسفالتریزی، خیابان دوباره برای اجرای عملیات حفاری، مخصوصا برای فیبر نوری شکافته شده است. این موضوع نه تنها هزینههای هنگفتی به شهرداری تحمیل میکند بلکه منظر شهری را نیز مخدوش کرده و شهر را به شکل چینیبند زده درآورده است.
علیشیری در ادامه به آمارهای آسفالت در منطقه۲ کرج پرداخت و گفت: روزانه حدود ۵۰ تا ۶۰ تن آسفالت برای لکهگیری معابر توزیع میشود. علاوه بر این، سال گذشته حدود ۱۱ هزار تن آسفالت برای عملیات تراش و روکش مکانیزه در سطح منطقه به کار رفته است.
ورودیهای شهر کرج در اولویت سال آینده
یکی از موضوعات مهمی که در این نشست مطرح شد، توجه ویژه مدیریت شهری به ورودیهای کرج در سال آینده بود. سرپرست معاونت امور عمرانی و ترافیک شهرداری منطقه ۲ کرج در این خصوص گفت: قرار بر این شده است ورودیهای شهر به صورت جدی مورد بازنگری و بهسازی قرار گیرند. ایستگاه راهآهن کرج که در محدوده این منطقه قرار دارد، به عنوان یکی از مهمترین ورودیهای شهر از اهمیت ویژهای برخوردار است. مسافران در اولین لحظات ورود به کرج با این نقطه مواجه میشوند و لازم است تصویری شایسته از شهر ارائه شود.
وی افزود: در ماههای اخیر اقدامات متعددی همچون جدولگذاری و نصب علائم ترافیکی در محدوده اطراف ایستگاه انجام شده و تغییرات محسوسی نسبت به گذشته ایجاد شده است. با اختصاص بودجه متمرکز در سال آینده، امیدواریم شرایط این محدوده به وضعیت بسیار مطلوبی برسد.
احداث زیرگذر در تقاطع ریلی – جادهای شیخآباد
از دیگر پروژههای مهم منطقه، احداث زیرگذر در محل تلاقی ریل راهآهن و شیخآباد است. علیشیری در این خصوص اظهار داشت: این نقطه دارای راهبند کنترل تردد قطار است و مشکلات ترافیکی و ایمنی متعددی برای شهروندان ایجاد کرده است. به همین دلیل تصمیم بر احداث زیرگذر گرفته شده است.
سرپرست معاونت امور عمرانی و ترافیک شهرداری منطقه ۲ کرج گفت: پیمانکار این پروژه انتخاب شده و تجهیز کارگاه نیز صورت گرفته است. برای اجرای این طرح اعتباری ۱۰۰ میلیارد تومانی تخصیص یافته و امیدواریم با تکمیل آن بخش قابلتوجهی از مشکلات ترافیکی منطقه برطرف شود.
خبرنگار پوریا ترابی
ارسال نظر