کنارگذر مهرشهر

رفع معضل ترافیک همواره موردتوجه شهرداری بوده و اینک با قرار گرفتن کنارگذر مهرشهر در ایستگاه پایانی خبری خوش برای کرجی‌ها رقم می‌خورد.

پایگاه خبری کرج امروز - المیرا دادمهر: ترافیک بی‌هیچ تردیدی صدرنشین معضلات شهر کرج است؛ دغدغه‌ای که سال‌هاست به کوره فرصت سوزی تبدیل‌شده و هرسال مقادیر زیادی از منابع مالی شهر را هدر می‌دهد. کلاف سردرگم ترافیک کرج باعث شده فاکتورهایی که در این شهر قادر به نقش‌آفرینی در جایگاه فرصت‌های طلایی هستند، اکنون در قامت تهدید خودنمایی کنند.

واقعیت این است طی سالیان گذشته علی‌رغم تلاش مسئولان مدیریت شهری در کنترل این آسیب افسارگسیخته، گره ترافیکی در محورهای شریانی این شهر روزبه‌روز محکم‌تر شده که نتیجه آن چیزی جز افزایش آمار تصادفات، آلودگی هوا، هدر رفت سوخت، بالا رفتن هزینه سفر و افزایش فشار روانی شهروندان نبوده است.

خوشبختانه باروی کار آمدن شورای پنجم، رفع معضل ترافیک به‌ویژه در مسیرهای پرتردد و شریانی شهر در دستور کار شهرداری قرار گرفت تا با تعامل همه‌جانبه مجموعه مدیریت شهری، شاهد اجرای پروژه‌های عمرانی کارآمد در گوشه و کنار شهر باشیم. یکی از این پروژه‌ها، کنارگذر مهرشهر است که کم‌کم به ایستگاه پایانی نزدیک می‌شود و به‌زودی شاهد بهره‌برداری از آن به‌عنوان بخشی از کارنامه درخشان شهرداری کرج در طول سه سال گذشته خواهیم بود.

فاز اول پروژه کنارگذر مهرشهر نیمه اول مرداد به بهره‌برداری می‌رسد

سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری کرج در گفت‌وگو با پایگاه خبری کرج امروز با اشاره به وضعیت پروژه کنارگذر مهرشهر اظهار کرد: ادامه بزرگراه یادگار امام پروژه‌ای است که پس از ریل راه‌آهن تهران- تبریز شروع‌شده و به‌عنوان کمربندی مهرشهر تا خیابان مسیح پاک‌دل ادامه پیدا می‌کند.

علی‌اصغر همتی بابیان اینکه این پروژه در فازهای مختلف تعریف‌شده است، گفت: با اتمام همه فازهای آن بر اساس طرح جامع ترافیکی کرج، مسیر تردد خودروها از فلکه اول رجایی شهر تا فرودگاه پیام بدون عبور از مسیرهای داخلی شهر تسهیل می‌شود.

وی افزود: این پروژه در امداد فازهای قبلی پروژه ادامه بزرگراه یادگار امام اجرایی شده که از تقاطع راه‌آهن تا خیابان مسیح پاک‌دل تعریف‌شده است.

شهرداری به خاطر اینکه نیاز بود کنارگذر مهرشهر به‌عنوان یکی از پروژه‌های استراتژیک شهر به‌سرعت افتتاح شود، پیمانکار جدیدی جایگزین کرد

سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری کرج با اشاره به طول این پروژه توضیح داد: این پروژه به طول سه کیلومتر تعریف‌شده که شامل یک پل روگذر در تقاطع راه‌آهن تهران - تبریز و ۲.۵ کیلومتر هم راه بزرگراهی است که به‌صورت هم‌سطح اجرایی شده است.

همتی با اشاره به اعتبار در نظر گرفته‌شده برای این پروژه نیز گفت: بر مبنای قرارداد اولیه، بنا بود شهرداری کرج حدود ۵۸ میلیارد تومان به شرکت ریل تن پرداخت کند تا این پروژه را به سرانجام برساند ولی در اواخر سال ۹۹ پیمانکار به دلیل افزایش و نوسان قیمت‌ها، نتوانست از عهده تعهدات خود بربیاید و تقاضای ماده ۴۸ کرد.

وی تأکید کرد: شهرداری هم به خاطر اینکه نیاز بود کنارگذر مهرشهر به‌عنوان یکی از پروژه‌های استراتژیک شهر به‌سرعت افتتاح شود، پیمانکار جدیدی جایگزین کرد.

سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری کرج بابیان اینکه پس از برگزاری مناقصه شرکت جدیدی با مبلغ ۷۰ میلیارد تومان اجرای این پروژه را به عهده گرفت، افزود: این پروژه در حال حضار حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم در نیمه اول مردادماه به بهره‌برداری برسد.

کمک شهرداری برای تکمیل پل پروژه کنارگذر مهرشهر

همتی با اشاره به اینکه عملیات احداث کوله و عرشه پل توسط شرکت راه‌آهن انجام‌شده است، گفت: قرار بود کل این پل توسط راه‌آهن انجام شود ولی با احتساب محدودیت‌های اعتباری، اتمام آن توسط این شرکت بسیار زمان‌بر می‌شد به همین دلیل شهرداری برای تسریع در تکمیل آن ادامه احداث پل را در قالب دو قرارداد به عهده گرفت.

وی اضافه کرد: شهرداری کرج برای تکمیل این پل حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه کرده و ۴۰ میلیارد تومان هم برای احداث راه و دوربرگردان جنوب به جنوب زیر پل نیاز است.

سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری کرج افزود: با این کار دسترسی کسانی که از سمت جنوب به شمال کرج تردد دارند بدون اینکه ناچار باشند وارد اتوبان کرج بشوند، تسهیل می‌شود.

همتی اضافه کرد: در حال حاضر ایجاد رمپ‌های پل در مراحل پایانی قرار دارد و مابقی پروژه از رمپ جنوبی تا ابتدای دانش هم اجراشده و صرفاً آسفالت، جدول‌گذاری، اجرای تابلوها و اتصالات باقی‌مانده است.

تردد ۵۰ رام قطار در شبانه‌روز از مسیر اجرای پروژه

وی ادامه داد: با افتتاح این پروژه گره ترافیکی که در محل تقاطع بزرگراه با راه‌آهن وجود داشت برطرف می‌شود و شهروندان برای تردد از پل عبور خواهند کرد که این امر باعث صرفه‌جویی در وقت آن‌ها می‌شود.

سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری کرج گفت: طی ۲۴ ساعت حدود ۵۰ رام قطار از این مسیر عبور می‌کند که اگر عبور هر یک از آن‌ها حداقل سه دقیقه زمان ببرد، روزانه زمان زیادی از وقت مردم تلف می‌شود که با بهره‌برداری از این پروژه، این مشکل برطرف می‌شود.

همتی ادامه داد: در ادامه ماجرا، بزرگراه یادگار امام به بلوار دانش متصل می‌شود که با این کار در ادامه خیابان گلستان شاهد تخلیه بار ترافیکی خواهیم بود.

نمی‌توان زمان مشخصی برای اجرای تمام فازهای پروژه اعلام کرد

وی با اشاره به زمان‌بندی صورت گرفته برای اجرای سایر فازهای این پروژه توضیح داد: زمان بدی اجرای کل پروژه تا سه‌راه کیانمهر هنوز مشخص نیست چون هنوز در مرحله طراحی اولیه قرار دارد.

سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری کرج افزود: علاوه براین با توجه به شرایط تحریم و تورمی و اعتبارات محدود شهرداری با توجه به کاهش درآمدها، امکان اعلام زمان دقیقی در این خصوص وجود ندارد ولی طبق پیش‌بینی صورت گرفته سعی می‌کنیم طی ۹ ماه آینده ادامه بزرگراه از خیابان دانش تا مسیح پاک‌دل را که حدود ۲.۶ کیلومتر است را به پایان برسانیم.

پایان فاز دوم تا پایان امسال

همتی اضافه کرد: مناقصه این فاز انجام‌شده و طی چند روز آینده پیمانکار انتخاب می‌شود و با برآورد صورت گرفته برای تکمیل آن بین ۸۹ تا ۱۰۹ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی تأکید کرد: کنارگذر مهرشهر فاز اول از این پروژه چهار فازی است که امیدواریم تا پایان سال فاز دوم آن نیز به بهره‌برداری برسد.

سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری کرج ادامه داد: با تکمیل همه فازهای این پروژه پیش‌بینی می‌شود ظرف سه الی چهار سال آینده بتوانیم به سه‌راه کیانمهر برسیم.

همتی با اشاره به مهم‌ترین مشکل در مسیر اجرای پروژه‌های عمرانی کرج که کنارگذر مهرشهر را هم درگیر کرده است، گفت: وجود معارضین در مسیر اجرای پروژه‌ها باعث تأخیر در برنامه تکمیل و بهره‌برداری از آن‌ها می‌شود.

ضرورت تعامل بین بخشی برای تسریع در تکمیل پروژه‌های عمرانی شهر

وی بابیان اینکه اغلب این معارضین ادارات و دستگاه‌های دولتی هستند، افزود: به‌عنوان‌مثال ۸۰ درصد اراضی موردنیاز برای آزادسازی در مسیر پروژه کنارگذر مهرشهر دولتی است.

سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری کرج گفت: با توجه به اینکه اقدامات شهرداری در اجرای پروژه‌های عمرانی عام‌المنفعه و برای رفع مشکلات مردم است، از سازمان‌های دولتی درخواست می‌شود در این موضوع همکاری بیشتری با شهرداری داشته باشند چون این فعالیت آن‌ها هم خدمت به مردم است و در این خصوص تعارض منافعی بین آن‌ها و شهرداری وجود ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =