فضای سبز حاشیه اتوبان

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج از کاشت بیش از ۴۰ هزار اصله درخت در حاشیه اتوبان تهران - کرج - قزوین خبر داد.

پیمان بضاعتی پور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری کرج امروز، با اشاره به کاشت بیش از ۴۰ هزار اصله درخت در حاشیه اتوبان تهران کرج - قزوین، فضای سبز را قلب تپنده هر شهر دانست و گفت: در تابستان جاری، توسعه فضای سبز اثرات مطلوبی در محیط زیست و بهبود سیمای بصری حاشیه اتوبان داشته است.

وی با اشاره به اینکه در یک دهه گذشته موضوع سیمای نامطلوب حاشیه بزرگراه و ورودی های شهر کرج یکی از مطالبات اصلی شهروندان کرجی و مسافران عبوری از این مسیر پرتردد بوده است، عنوان کرد: توسعه فضای سبز حاشیه اتوبان تهران کرج - قزوین به طول ۱۴ کیلومتر به عنوان پر ترددترین محور مواصلاتی، زمستان سال گذشته در قالب پروژه بهسازی و زیباسازی ورودی های شهر و نمای بصری حاشیه اتوبان با هدف بهبود اثرات محیط زیستی و افزایش سرانه فضای سبز در دستور کار سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج قرار گرفت.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج با بیان اینکه پروژه یاد شده از سال های قبل برای سازمان تعریف شده بود و به دلیل برخی موانع به تعویق افتاده بود، توضیح داد: نبود متولی مشخص در خارج از شهر و هماهنگی هرگونه اقدامی با سازمان ها و ارگان های مرتبط از جمله راهداری و اجرای طرحهای تعریض اتوبان یکی از عوامل محدود کننده و به تعویق افتادن این پروژه در سال های گذشته بوده است.

بضاعتی پور با توضیح اینکه شهر کرج با هشت ورودی، محور ارتباطی ۱۴ استان بوده و میزان تردد آن در هر ساعت چهار برابر میانگین محورهای مواصلاتی کشور است، افزود: با توجه به این موضوع، احداث پارک امید در ورودی شرقی کرج با وسعت ۳.۵ هکتار و ایجاد بزرگترین دیوار سبز عمودی خاورمیانه و کاشت بیش از ۴۰ هزار اصله درخت و درختچه در زمستان سال گذشته به طول ۱۴ کیلومتر در مسیر رفت و برگشت اتوبان تهران  کرج - قزوین اجرایی شده و اقدامات صورت گرفته به میزان قابل توجهی فضای سبز بصری مناسبی را برای شهروندان و مسافران عبوری فراهم کرده است.  

وی در خصوص درختان کاشته شده در محدوده اتوبان نیز گفت: در مسیر پروژه های عمرانی شهر هر جا که نیاز به جابجایی درخت وجود داشته درختان در فصل مناسب و با رعایت اصول فنی و کارشناسی به این محدوده خصوصاً منطقه مهرویلا منتقل شده و در سایر موارد نیز از درختان چند ساله با تاج و پوشش مناسب و نیاز آبی کم استفاده شده تا اثرات مثبت محیط زیستی این طرح زودتر به منصه ظهور برسد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج با ارزیابی مطلوب از وضعیت حفظ و نگهداری فضای سبز حاشیه اتوبان در تابستان ۱۴۰۰ اظهار داشت: فضای سبز ایجاد شده در تمامی این مسیر طولانی به سیستم آبیاری قطره ای مجهز شده و در جهت کاهش مصرف آب خام تامین آب مصرفی آن از طریق تصفیه خانه مهرویلا صورت میگیرد.

بضاعتی پور به جایگاه فضای سبز در توسعه شهری اشاره کرد و گفت: توسعه فضای سبز با ایجاد محیطی متفاوت و برگرفته از الگوی طبیعی برای شهروندان جلوه و نمایی دیگر به شهر می بخشد.

به گفته وی حذف نخاله های ساختمانی، ارتقاء آراستگی و فضای سبز ایجاد شده در حاشیه بزرگراه و ورودی های شهر در کاهش آلودگی هوا اثربخشی بر روی اکسیژن محیط و کاهش ریزگرد و غبار و بهبود منظر شهری تاثیرات مطلوبی دارد که تحقق این مهم نیز از اولویت های مجموعه مدیریت شهری و در حال اجرا است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =