حاجی قاسمی

دبیر شورای شهر کرج با اعلام بوجه ۱۴۰۰ شهرداری کرج، گفت: بودجه شهرداری کرج در سال جاری چهار هزار و ۶۴۲ میلیارد تومان تعیین‌شده است.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز به نقل از شورای شهر کرج، مجتبی حاجی قاسمی اظهار کرد: بودجه شهرداری کرج در سال ۱۴۰۰ چهار هزار و ۶۴۲ میلیارد تومان تعیین‌شده که در متمم پیشنهادی حدود دو هزار و ۱۵۵ میلیارد به هزینه‌های جاری و دو هزار و ۲۰۸ میلیارد به هزینه‌های عمرانی اختصاص داده‌شده است.

وی ادامه داد: تملک دارایی‌های مالی ۲۲۹ میلیارد تومان و در بخش تعهدات قطعی شده سنواتی نیز ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده است.

اختصاص ۱۸۷۵ میلیارد تومان به سرفصل حقوق و دستمزد

عضو شورای شهر کرج بیان کرد: نکته حائز اهمیت در این بودجه دو هزار و ۱۵۵ میلیاردی که به هزینه‌های جاری اختصاص پیداکرده، در نظر گرفتن رقم هزار و ۸۷۵ میلیارد تومان بودجه برای سرفصل حقوق و دستمزد کارکنان است.

حاجی قاسمی اضافه کرد: این عددها به‌خوبی بیانگر این نکته است که شهرداری به لحاظ کارکنانی دستگاه سنگینی است و بار نیروی انسانی آن بسیار بالاست.

دو هزار و ۸۰۰ میلیارد درآمد از محل درآمدهای ناپایدار یا نامطلوب

وی ادامه داد: نکته دیگر بحث درآمدهای شهرداری است. شهرداری دارای نظام درآمد هزینه است و وجود تعادل بین این دو بخش ضروری است. یعنی اگر چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد هزینه‌داریم، باید چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد هم درآمد داشته باشیم.

عضو کمیسیون تلفیق شورای شهر کرج گفت: نکته بسیار مهم اینجاست که در بخش جرائم ماده ۱۰۰ و بهای خدمات حاصل از تبدیل واحدها حدود هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان درآمد داریم و از بخش فروش اموال و اوراق مشارکت هم یک هزار و چهل میلیارد یعنی به‌طور تقریبی ۵۰ درصد از بودجه شهرداری از محل این دو ردیف تأمین می‌شود.

حاجی قاسمی به سهم بزرگ ۲۵ درصدی درآمدی از محل جرائم ماده ۱۰۰ اشاره کرد و افزود: این در حالی است که اوراق مشارکت ۷۰۰ میلیارد تومان معادل ۱۵ درصد، عوارض بر پروانه‌های ساختمانی در حد تراکم ۴۴۱ میلیارد تومان معادل ۱۰ درصد و مازاد بر تراکم ۵۰۰ میلیارد تومان معادل ۱۱ درصد، فروش املاک شهرداری ۳۴۳ میلیارد تومان معادل ۷ درصد از سهم درآمدی شهرداری را به خود اختصاص داده‌اند.

وی تأکید کرد: حدود ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد از درآمدهای شهری از سرفصل‌هایی تأمین می‌شود که کاملاً ریسک‌پذیر و ناپایدار یا نامطلوب هستند.

اختصاص ۱۴۰۰ میلیارد به ۱۶ پروژه

دبیر اول شورای شهر کرج در بخش دیگری با تأکید بر ضرورت اصلاح ساختار بودجه در بخش عمرانی یا تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: ما در بودجه عمرانی سال ۱۴۰۰، شش مأموریت اصلی با ۳۱ برنامه، ۹۵ طرح و ۵۶۵ عنوان پروژه به عهده‌داریم.

حاجی قاسمی اضافه کرد: به‌طور شفاف قسمت‌های مربوط به مأموریت، برنامه و طرح به‌طور کامل جنبه نمایشی و اسمی دارد و درواقع آنچه از اهمیت زیادی برخوردار است تعداد ۵۶۵ پروژه است.

وی گفت: در بخش سهم ریالی حدود ۸۰ درصد بودجه به ۷۰ پروژه اختصاص دارد و ۴۹۵ پروژه حدود ۲۰ درصد بودجه شهرداری را شامل می‌شوند. به‌طورکلی تر، بیشترین سهم از بودجه شهرداری به ۱۶ پروژه تعلق می‌گیرد. به این معنا که ۱۴۰۰ میلیارد از دو هزار و ۲۰۸ میلیارد بودجه عمرانی در این بخش هزینه می‌شود.

عضو شورای شهر کرج قطار شهری، بزرگراه شمالی، حفظ و نگهداری پارک‌ها و جنگل‌ها، کنارگذر مهرشهر، نوسازی اتوبوس‌های فرسوده، تقاطع غیر هم‌سطح بلوار آزادی به ماهان، آسفالت و احداث پارکینگ، جمع‌آوری آب‌های سطحی، احداث سالن‌های ورزشی چندمنظوره و باغ‌موزه دفاع مقدس را ازجمله این پروژه‌ها عنوان کرد.

سهم قطار شهری ۲۵ درصد از بودجه عمرانی

به گفته حاجی قاسمی، ۲۵ درصد بودجه به قطار شهری و ۱۳ درصد به بزرگراه شمالی اختصاص دارد.

وی منشاء دردهای شهر کرج را در همین اعداد و ارقام ارزیابی کرد و ادامه داد: متأسفانه اغلب به‌راحتی از کنار این اعداد عبور می‌کنیم درحالی‌که اگر دقت کنیم، ارقام و آمار با ما حرف می‌زنند.

حاجی قاسمی گفت: با تقسیم بودجه شهرداری به جمعیت رسمی شهر کرج که حدود یک‌میلیون و ۳۷۸ هزار نفر است، مشخص می‌شود که این کلان‌شهر دارای یکی از پایین‌ترین سرانه‌های بودجه‌ای در مقایسه با سایر کلان‌شهرهاست.

عضو کمیسیون تلفیق شورای شهر کرج تأکید کرد: قطار شهری بزرگ‌ترین سهم بودجه عمرانی را دارد درحالی‌که تعداد ۵۴۹ ردیف پروژه، تنها ۳۷ درصد بودجه را به خود اختصاص داده‌اند. همین موضوع، گویای میزان عقب‌ماندگی شهر ماست. یعنی اگرچند پروژه بزرگ که سال‌هاست با آن‌ها دست‌به‌گریبان هستیم را از بودجه حذف کنیم، در عمل پروژه قابل‌ارائه و اندازه داری برای ارائه به مردم نداریم.

حاجی قاسمی گفت: اگر ادعا داریم شورای انقلابی و تحول‌گرایی هستیم باید بتوانیم ساختار بودجه ۱۴۰۱ را کاملاً متحول کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =