مجسمه

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج گفت: به زودی از یکی بزرگترین کاشی کاری‌های کشور در شهر کرج رونمایی می‌شود.

به گزارش کرج امروز، شاهنامه اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی، حماسه‌ای منظوم، بر حسب دست نوشته‌های موجود دربرگیرنده نزدیک به ۵۰٬۰۰۰ بیت و یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین سروده‌های حماسی جهان است که سرایش آن دست‌آوردِ دست‌کم سی سال کارِ پیوسته این سخن‌سرای نامدار ایرانی است.

شاهنامه رزم‌نامه‌ای گسترده و فراگیر و یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای ادبی جهان است که در برگیرنده اسطوره‌ها، رخدادها و تاریخ ایران از آغاز تا حمله اعراب به ایران در سده هفتم است.

هنگامی که زبان دانش و ادبیات در ایران زبان عربی بود، فردوسی، با سرودن شاهنامه با ویژگی‌های هدف‌مندی که داشت، زبان پارسی را زنده و پایدار کرد و شاعری که ۳۰ سال درباره‌ی پهلوانی‌ها و اسطوره‌های سرزمینش شعر سرود، حالا به یکی از نمادهای مهم ادبی جهان تبدیل شده است.

شخصیت این شاعر و شخصیت‌های اسطوره‌ای کتاب شاهنامه  در اندازه‌ای است که از او، مجسمه‌ها و تندیس‌های بسیاری در ایران و کشورهای دیگر ساخته و در مکان‌های مختلف نصب شده است. این آثار  در هر جای این دنیا که نصب شده باشد، نشانه‌ای از قدمت و اهمیت فرهنگ و ادبیات ایران و شاهکار این شاعر بزرگ یعنی «شاهنامه» است.

اضافه شدن آثار جدید هنری به پارک ایران کوچک

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج در همین رابطه با تاکید بر اینکه مجسمه‌ها می‌توانند نقش بسزایی در غنی ساختن زندگی شهری و ارتقاء فرهنگ داشته باشند، گفت: ورود هنرهای تجسمی و آثار حجمی و المان ها به عرصه فضای شهری می‌تواند علاوه بر زیبایی در ساخت هویت شهری تاثیرگذار باشد.

حمید رضا عبداله پور از اضافه شدن آثار جدید هنری به پارک اقوام خبر داد و اظهار داشت: مجسمه شخصیت‌های شاهنامه که در ورکشاپ های هنری حین برگزاری هشتمین جشنواره لاله‌های کرج با گِل ساخته شده به زودی قالب‌گیری و مراحل ساخت آن به مجسمه ماندگار طی می‌شود و پس از ساخت در پارک ایران کوچک که نمادی از فرهنگ ۳۱ استان کشور در آن تجلی یافته جانمایی می‌شود.

وی توضیح داد: نخستین ویژگی مثبت اکران آثار تجسمی از این دست قابلیت نمایش عمومی آنها جهت اقشار مختلف مردم با هر سطح فرهنگی و اجتماعی است بدین صورت که اشخاصی که حتی سواد خواندن و نوشتن ندارند بیننده‌ این حجم‌ها هستند.

عبداله پور ثبت ملی پارک ایران کوچک را به عنوان نخستین باغ فرهنگ کشور از سوی سازمان جهانی یونسکو را افتخاری برای شهر کرج معرفی کرد و افزود: تندیس شهدا و مفاخر ادب و فرهنگ شهر زینت بخش این پارک شده و تلاش می‌کنیم جلوه این میراث ماندگار که زحمات هنرمندان و مسئولان سابق در آن تجلی یافته به بهترین شکل ارائه خدمات به شهروندان و گردشگران را در کارنامه خود داشته باشد.

این مسئول با اشاره به نمایش آثار برگزیده جشنواره هنرهای شهری(جهش) در این پارک افزود : طرح‌های ارسالی این جشنواره از زوایای مختلف هنری و فنی توسط شورای سیاست‌گذاری جشنواره که تیمی متشکل از متخصصین حرفه‌ای در حیطه‌های تخصصی مبلمان و هنرهای شهری و معماری بودند مورد ارزیابی قرار گرفت و  در پایان تعداد ۹ سِت از  طرح‌های برگزیده به عنوان دستاورد این جشنواره بصورت پایلوت اجرایی شد.

وی توضیح داد: در چند سال اخیر آثارحجمی متنوعی در فضاهای شهری کرج نصب شده که کارکرد اصلی آنها ایجاد فضای مکث در شهر و بردن لذت بصری برای شهروندان است.
عبداله پور نشانه و نماد را از عناصر اصلی سازنده سیمای شهر معرفی کرد و اضافه کرد: آثار هنری با ذکر شناسنامه و توضیحات اثر می‌توانند سطح دانش و آگاهی‌های عمومی شهروندان در خصوص زمینه‌های مختلف حوادث مذهبی و تاریخی و فرهنگی را ارتقا بخشند.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج در پایان داشتن شهری پاک و زیبا را حق شهروندان دانست اضافه کرد: به زودی از یکی بزرگترین کاشی کاری‌های کشور در شهر کرج رونمایی می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =