مجتبی حاجی قاسمی

دبیر اول و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه مقصر اصلی فاجعه متروپل شهرداری و نظام مهندسی به عنوان نهادهای متولی نظارت بر صنعت ساختمان هستند گفت: سنگینی اندوهی که این حادثه بر قلوبِ ملت نشانده باید تلنگری جدی برای پیشگیری از حوادث تراژدی آفرین مشابه باشد.

مجتبی حاجی قاسمی در گفتگو با کرج امروز ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) و همدردی با خانواده های جان باختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان، اظهار داشت: احداث و بهره‌برداری از ساختمانهای ناایمن این سوال را به ذهن متبادر می سازد که امضای مسئولان و ناظرین چطور پایِ برخی مجوزهایِ ساخت و پایان کارها نشسته و متاسفانه چگونه دیوِ روابط بعضاً ضوابط و مقررات را بلعیده است!

فلسفه وجودی شهرداری و نظام مهندسی و هزینه هایی که برای احداث یک ساختمان به این دو نهاد پرداخت میشود، تضمین احداث و بهره‌برداری ایمن از ساختمان‌هاست و در حالی که در این خصوص قوانین مناسبی مانند مقررات ملی ساختمان  را داریم اما در عمل به قانون و نظارت ضعف جدی داریم.

وی افزود: آیا نظارتِ موثر و اطمینان بخشی بر استحکام سازه و سطحِ ایمنی برج ها و مجتمع های احداثی در کلانشهر کرج که طی سالیانِ اخیر رقابتی نفسگیر برای ساختِ آنها شکل گرفته، وجود دارد؟ و آیا پایش موثری در طول زمان صورت میگیرد؟

وی افزود: حتی ساختمان های متعلق به شهرداری که در شرایط بحرانی باید کاملاً پایدار و در سرویس باشند نیز بعضاً وضعیت مناسبی ندارند و البته با تدبیر شورای ششم ردیف بودجه مستقلی در سال جاری برای پایش و ارتقای ایمنی ساختمان های شهرداری در نظر گرفته شده است.

این مسئول ادامه داد: چندین هزار واحد مسکونی قولنامه ای و بی کیفیت و بعضاً بالای ده طبقه در معابر با عرضِ بسیار کم چگونه روییده اند و چطور بالای صد نفر جمعیت در مجتمع هایی سکونت دارند که در صورت نیاز برای تخلیه فوری، عملاً شاهدِ تلاش بی فرجام ساکنین خواهیم بود، آیا اسمِ این صنعت ساختمان سازی است یا بازی با جان و سرمایه مردم. تناقضِ چشم پوشی بر ساخت و سازهای بی کیفیت تازهِ احداث با تصویب لایحه و مشوق برای نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده را چگونه توجیه می نماییم؟

حاجی قاسمی عنوان کرد: همه می دانیم که نظارت بر ساخت و سازها در سطح شهر چگونه صورت می پذیرد و بعضاً چه اتفاقاتی در حال وقوع است؛ در قولنامه ای ها که باید آن را فاجعهِ نظارتی نامید و با علم به اینکه نیروی انسانی نیز تخصصی عمل نمی کنند، شهر را به استقبال بحرانی با ابعاد وسیع در آینده می بریم و در خصوص ساخت و سازهای سنددار نیز برای کسب درآمدِ بیشتر و تامین هزینه های اداره شهر چشم بر واقعیت ها بسته ایم و عملاً برخی از برج ها بدون صلاحیتِ ایمنی و شرایط لازم بهره برداری می شوند.

این مسئول خاطر نشان کرد: امضاء فروشی هایِ نظارتی، استفاده از مصالحِ نامرغوب، سیاستِ غلط تراکم فروشی و شهر فروشی شهرداریها، عدم رعایت قوانین ملی ساختمان سازی و ضعف های نظارتی موجب شده تا در سالیانِ اخیر ساختمان ها و برج های ناایمن به مثابه بمب های ساعتی حادثه ساز شوند، که جا دارد با شناسایی این قبیل بناها و معرفی عمومی آنها، حداقل در خریداران یا ساکنین ایجاد آگاهی نماییم تا جان و مال خود را آگاهانه قربانی سودجویی برخی سازندگان ننمایند.

عضو هیئت رئیسه پارلمان شهری کرج در پایان خواستار تشکیل کمیته ای به منظور بررسی و شناسایی ساختمانهای فاقد استحکام و فاقدِ تجهیزات اطفاء حریق با درجه بندی استعدادِ حادثه خیزی در سطح مناطق ده گانه و ارائه اخطار کتبی به آنها و در صورت عدم توجه استفاده از ابزارهای قهریه جهت پلب و تخلیه شد و تصریح کرد: از وقوع حوادثی همچون متروپل عبرت بگیریم و هیچ چیز را مقدم بر تامین ایمنی جانی شهروندان شریف نداریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =