بعثت از نگاه قرآن

در این یادداشت به اهداف بعثت پیامبر اکرم (ص) از نگاه قرآن می پردازیم.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، خداوند متعال در سوره آل عمران آیه ۱۶۴ می‌فرماید:

لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ

خدا بر اهل ایمان منت گذاشت که رسولی از خودشان در میان آنان برانگیخت که بر آنها آیات او را تلاوت می کند و آنان را پاک می‌گرداند و به آنها علم کتاب (احکام شریعت) و حقایق حکمت می آموزد و همانا بیش از آن در گمراهی آشکار بودند.

  ۱- تلاوت آیات الهی – پیامبر اکرم (ص) با خواندنآیات پروردگار و آشنا ساختن گوش و دل و افکار مردم با این آیات، آنها را آماده تربیت می‌نماید که مقدمه تعلیم و تربیت است.

  ۲- تربیت و پرورش – یکی از مهمترین برنامه های پیامبر اسلام (ص)، تربیت انسان هاست. پیامبر خدا در مدتی کوتاه انسان های بزرگی همچون علی (ع)، زهرا (س)، سلمان، ابوذر، مقداد و ... تربیت کرد. الناس معادن کمعادن الذهب و الفضه – انسان ها مانند معادن طلا و نقره هستند، این معادن را باید پرورش و تربیت کرد تا اشیاء قیمتی تهیه شود.

واژه تربیت در قرآن در جنبه های جسمانی و مادی علاوه بر تزکیه و تهذیب بکار رفته است. سوره شعرا آیه ۱۸ - قَالَ أَلَمْ نُرَبِّکَ فِینَا وَلِیدًا

فرعون به موسی گفت: آیا در دوران کودکی تو را میان جمع خود تربیت نکردیم؟

     ۳-  تعلیم قانون و کتاب – جامعه نیاز به قانون و کتاب دارد، چون جامعه را بدون کتاب و قانون نمی توان مدیریت کرد. قرآن دارای ابعاد مختلف اجتماعی – سیاسی، عبادی – فرهنگی و ... است.

     ۴- تعلیم و تربیت  پیامبر موظف است حکمت و دانایی را به امت بیاموزد خداوند اکتفا به تعلیم و آموزش نکرد و حکمت را نیز در دستور کار دارد.

نتیجه گیری:

بعثت بزرگترین نعمت خداوند به بشر است و جا دارد که خداوند بر این نعمت منت بگذارد و این احسان و نیکویی را به رخ بکشد – مَنَّ اللَّه یعنی أَنْعَمَ اللَّه – خداوند نعمت می‌دهد.

حضرت امام خمینی (ره) می فرمایند:

شریف ترین روز از ازل تا ابد بعثت پیامبر گرامی (ص) است

این عید سعید عید اسعد باشد/ملت به پناه لطف احمد باشد

بر پرچم جمهوری اسلامی ما/تمثال مبارک محمد (ص) باشد

عباس میری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =