فاز دوم مهرشهر

حل مشکل ترافیک در شهر کرج، به خصوص در محدوده اتوبان تهران _ قزوین یکی از مهمترین دغدغه‌های مجموعه مدیریت شهری کرج در ادوار مختلف بوده است. در این بین برای رفع معضل ترافیک در شهر کرج، شهرداری این کلانشهر، پروژه مهم کنارگذر مهرشهر را گام به گام و مرحله به مرحله پیش برده است.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، با رشد سریع جمعیتی در سال‌های اخیر در کل شهر کرج، رفع گره‌های ترافیکی در دستور کار ویژه قرار داشته و یکی از دغدغه مدیریت شهری برای نقاط حساس و مهم شهر کرج رفع این گره‌ها بوده است. به صورت ویژه شهروندان کرجی و ساکنان مهرشهر در سال‌های اخیر در منطقه مهرشهر به مشکل ترافیکی جدی روبرو بوده‌اند. چرا که رشد و توسعه ساخت و ساز در این منطقه و البته مناطق اطراف آن و ظرفیت محدودی که بلوار ارم داشت، نیاز به یک دستورالعمل جدید برای رفع ترافیک مهرشهر بیش از گذشته احساس می‌شد.

واقعیت این است در سالیان گذشته بافت جمعیتی مهرشهر تغییر کرده و افزایش جمعیت فراوانی داشته است و استفاده از خودرو شخصی در این منطقه نیز سرانه بالایی دارد. به همین دلیل گذرگاه‌های سابق خصوصاً بلوار ارم پاسخگوی نیازهای جدید نبود. همچنین به خاطر وجود باغات مختلف خصوصاً باغ سیب که اهمیت ویژه‌ای برای محیط‌زیست و سبز نگاه داشتن کرج دارد، مسئولان مدیریت شهری برای رفع گره ترافیکی در مهرشهر تصمیم به اجرای پروژه کنارگذر جدیدی در این منطقه گرفتند.

در این بین برای اجرای پروژه کنارگذر مهرشهر تصمیم درستی که از طرف مدیریت شهری کرج گرفته شد اجرای گام به گام این پروژه بود تا بتوانند با افتتاح و بهره‌برداری از آن بار ترافیکی این منطقه را به مرور کاهش دهد. بدین منظور در مرحله ابتدایی پروژه ادامه بزرگراه یادگار امام پس از ریل راه‌آهن تهران - تبریز شروع‌شد. بار ترافیکی از اتوبان کرج _قزوین به اولین مرحله کنارگذر منتقل شد تا به واقع مرحله ابتدایی زیر بار ترافیکی برود. البته از همان ابتدا یک نگاه جامع به این پروژه وجود داشت که در نهایت با اجرایی شدن تمامی مراحل آن بر اساس طرح جامع ترافیکی شهر کرج، مسیر تردد خودروها از فلکه اول رجایی شهر تا فرودگاه پیام بدون عبور از مسیرهای داخلی شهر امکان‌پذیر شود.

پروژه راهبردی مدیریت شهری کرج برای رفع معضل ترافیک/ کنارگذر مهرشهر در فاز جدید

البته در این بین اجرای پل عبوری در محل تقاطع خط راه‌آهن و ادامه پروژه تا خیابان مسیح پاکدل یکی از دشوارترین بخش‌های این مراحل بوده است که خوشبختانه به همت مجموعه مدیریت شهری در نهایت به بهره‌برداری رسید. در واقع نگاه شهرداری به پروژه کنارگذر مهرشهر به‌عنوان یکی از پروژه‌های راهبردی شهر کرج زمینه‌ای برای تسریع در اجرای این پروژه شد. این مرحله از پروژه یاد شده به طول سه کیلومتر تعریف‌شده بود که شامل یک پل روگذر در تقاطع راه‌آهن تهران - تبریز و ۲. ۵ کیلومتر هم راه بزرگراهی بود که به‌صورت هم‌سطح اجرایی شده است.

نکته مهم در این میان آن بود که مدیران شهری پروژه کنارگذر مهرشهر را یک پروژه راهبردی شهری تعریف کرده بودند و تمام تلاش خود را برای تسریع در افتتاح آن به کار بستند و به همین دلیل حتی بخشی از هزینه اجرایی برای تکمیل پل روی خط راه‌آهن را تقبل کردند. در واقع ابتدا قرار بر این بود که کل این پل را شرکت راه‌آهن اجرا کند اما با توجه به محدودیت‌های اعتباری این شرکت انتظار برای اجرای کامل توسط آن موجب عقب افتادن پروژه می‌شد. به همین دلیل شهرداری کرج مستقیماً وارد عمل شد و برای تسریع در تکمیل آن ادامه احداث پل را در قالب دو قرارداد به عهده خود گرفت. این اقدام شهرداری کرج موجب شد که گره ترافیکی تقاطع خط ریل راه آهن با این کنارگذر، سریعاً حل شود. البته با توجه به مهم و پرتردد بودن خط راه آهن تهران - تبریز نیاز به تسریع در اجرای پل وجود داشت. چرا که این خط راه آهن به صورت شبانه روزی حداقل شاهد تردد ۵۰ رام قطار است.

سرانجام با افتتاح این پروژه گره ترافیکی که در محل تقاطع بزرگراه با راه‌آهن وجود داشت برطرف شد و شهروندان برای تردد، دیگر لازم نبود در زمان حرکت قطار روی ریل منتظر بمانند که این امر باعث صرفه‌جویی در وقت و سوخت شده است. کنارگذر مهرشهر در ادامه وارد مرحله جدید خود شد که بعد از رسیدن به بلوار مسیح پاکدل تا خیابان چمن یک ادامه پیدا کند. قطعه ۳ از مرحله دوم این کنارگذر از خیابان چمن یک تا خیابان مسیح پاکدل نزدیک به یک کیلومتر است. تکمیل این قطعه به خاطر این که در موضوع تملکات و معارضات ملکی که در حاشیه مسیر پروژه وجود داشت کمی طولانی شد. اما در نهایت این مشکلات رفع شده است و به زودی شاهد افتتاح این بخش از کنارگذر هم خواهیم بود.

پروژه راهبردی مدیریت شهری کرج برای رفع معضل ترافیک/ کنارگذر مهرشهر در فاز جدید

همچنین در اقدامی شایسته در کمیته نامگذاری، این پروژه به کنارگذر سردار شهید مدافع حرم شعبان نصیری نام‌گذاری شد. در کنار این بحث توجه به حفظ فضای سبز منطقه مهرشهر در حاشیه این کنارگذر هم در دستور کار شهرداری کرج بوده است. در همین راستا گام به گام با جلو رفتن هر مرحله از کنارگذر مهرشهر به تناسب آن فضای سبز حاشیه آن نیز تکمیل شده است. که در نهایت در احداث فضای سبز حاشیه این پروژه ازگونه‌های سازگار با شرایط اقلیمی و مقاوم با کم آبی نظیر ۵۷۰ اصله زیتون، ۴۰۰ اصله زبان گنجشک و ۱۰۰ اصله توت استفاده شده است.
 

اصلی‌ترین دلیل تأخیر ایجاد شده در این پروژه بحث تملک اراضی حاشیه آن است. البته در این بین شهرداری با وجود فشارهای مالی اقدامات بسیار خوبی انجام داده است. اما به هر صورت وجود معارضین در مسیر اجرای این گونه پروژه‌ها باعث تأخیر در برنامه‌ی تکمیل و بهره‌برداری از آن‌ها می‌شود. به همین دلیل برای تسریع در آن‌ها نیاز به تعامل بین بخشی وجود دارد، چون اکثر این معارضین، ادارات و دستگاه‌های دولتی هستند، به صورتی که ۸۰ درصد اراضی مورد نیاز برای آزادسازی در مسیر پروژه کنارگذر مهرشهر دولتی است. برای همین با رایزنی با این ارگان‌های دولتی می‌توان در روند پروژه تسریع کرد.

پروژه راهبردی مدیریت شهری کرج برای رفع معضل ترافیک/ کنارگذر مهرشهر در فاز جدید

با توجه به اینکه شهرداری یک نهاد عمومی و متعلق به تمامی مردم و شهروندان است و این پروژه مشخص نیز در واقع یک خدمت عمومی به شهروندان محسوب می‌شودامید است که سازمان‌های دولتی در موضوع تملکات و تعارضات همکاری بیشتری با شهرداری داشته باشند چرا که به سرانجام رسیدن پروژه کنارگذر مهرشهر در نهایت خدمتی بزرگ به مردم کرج است و همکاری دولت و ارگان‌های دولتی در این زمینه لازم خواهد بود. در این بین نه تنها تعارض منافعی بین آن‌ها و شهرداری وجود ندارد، حتی تشریک مساعی هم باید صورت گیرد.

امید می‌رود که با افتتاح نهایی کل کنارگذر مهرشهر که تا سه‌راه کیانمهر طراحی شده است، این کنارگذر در نهایت تبدیل به یک رینگ ارتباطی شهری شود و با اتصال به جاده قزلحصار، بتواند به عنوان یک حلقه اتصال به شبکه بزرگراهی عمل کند. با این کار دسترسی کسانی که از سمت جنوب به شمال کرج تردد دارند بدون اینکه ناچار باشند وارد اتوبان کرج بشوند، تسهیل می‌شود. با تکمیل همه مراحل این پروژه که پیش‌بینی می‌شود ظرف سه الی چهار سال آینده اجرایی شود، یکی از گره‌های بزرگ ترافیکی شهر کرج حل می‌شود.


فواد شمس


 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =