• ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
  • کد خبر: 80568
شهر

دولت‌ها به‌اندازه کافی به تحولات آب‌وهوایی و مشکلات ناشی از آن نمی‌پردازند. این دولت‌ها اغلب بسیار بزرگ هستند و به‌ اندازه کافی سریع عمل نمی‌کنند. در پنج سال گذشته، مشخص ‌شده است که شهرها بهتر می‌توانند این موضوع را پیگیری نمایند و توانایی بیشتری در نجات شهروندان از کمبود منابع دارند.

شهرها به‌مثابه آزمایشگاه‌هایی هستند که ایده‌های خلاقانه در آن آزمایش می‌شوند. شهرهای ذیل موفق شده‌اند که جایزه راهبری تحولات شهری را دریافت نمایند. اگر استثناءها را کنار بگذاریم، دولت‌ها به‌اندازه کافی به تحولات آب‌وهوایی و مشکلات ناشی از آن نمی‌پردازند. این دولت‌ها اغلب بسیار بزرگ هستند و به‌اندازه کافی سریع عمل نمی‌کنند. در پنج سال گذشته، مشخص ‌شده است که شهرها بهتر می‌توانند این موضوع را پیگیری نمایند و توانایی بیشتری در نجات شهروندان از کمبود منابع دارند. شهرهای زیر توانسته‌اند نقش فوق‌العاده‌ای در پایداری شهری و همین‌طور مقابله با تحولات آب‌وهوایی ایفا کنند:

شهر بوگوتا (پایتخت کشور کلمبیا): حمل‌ونقل شهری

این شهر توانست جایزه حمل‌ونقل عمومی را به علت ایجاد خط اتوبوس‌رانی و تاکسی بسیار کارآمد دریافت نماید. خط BRT این شهر در سال ۲۰۰۰ آغاز به کار کرد و تاکنون توانسته هفتاد درصد این شهر ۷.۱ میلیونی را پوشش دهد. هدف بعدی این شهر جایگزینی همه اتوبوس‌ها و تاکسی‌های دیزلی با خودروهای دوگانه‌سوز و یا الکتریکی و همین‌طور ایجاد یک خط متروی جدید است.

شهر ملبورن: احداث ساختمان‌هایی با مدیریت انرژی کارآمد

شهر ملبورن طی یک طرحی به مدیران و صاحبان ساختمان‌ها یارانه می‌دهد تا بتوانند ساختمان‌هایشان را از لحاظ انرژی و لوله‌کشی آب مقاوم‌تر سازند.

شهر کپنهاک: اندازه‌گیری و کنترل مقدار کربن

شهر کپنهاک توانسته تمامی جوایز در خصوص کنترل تولید دی اکسید کربن را از آن خود کند. مقامات این شهر طرحی در دست اقدام دارند که بتواند تا سال ۲۰۲۵ تولید مونوکسید و دی اکسید کربن خود را به حداقل برساند. اگر این شهر بتواند میزان تولید کربن خود را به چهارصد هزار تن کاهش دهد، قادر است به اولین شهر جهان در کاهش کربن بدل گردد.

شهر مکزیک: کیفیت هوا

طی طرحی این شهر توانسته در بیست سال اخیر، میزان تولید کربن و آلودگی هوا را به‌وسیله کاهش تولید خودرو و مهار پراکندگی شهری کنترل نماید. ثابت شده که طرحی منسجم می‌تواند آلودگی هوا را به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش دهد.

شهر مونیخ: انرژی سبز

شهر مونیخ به علت انجام اقداماتی در خصوص ایجاد انرژی‌های جایگزین تا سال ۲۰۲۵ نامزد این جایزه شده است. این شهر تا سال‌های گذشته توانسته بود، سی‌وهفت درصد از انرژی مصرفی خود را از منابع تجدید پذیر تأمین کند و امسال با استفاده بهینه از انرژی‌ بادی، این میزان به هشتاد درصد خواهد رسید.

شهر ریو: جوامع پایدار

شهر ریو با طرحی با عنوان "تجدید حیات شهری" در نظر دارد مناطق فقیرنشین این شهر را دوباره احیاء سازد. این طرح با بهره‌گیری از زیرساخت‌هایی سنجیده‌تر، ابزارهای آموزشی و چشم‌اندازی بهتر قصد دارد تا ۵ سال بعد این مناطق را متحول سازد. این اقدام باعث می‌شود وضعیت رفاهی و سلامتی ۲۰ درصد از جمعیت این شهر که در مناطق فقیرنشین زنگی می‌کنند بهتر گردد.

شهر نیویورک: انطباق و انعطاف‌پذیری

شهر نیویورک توانست خود را بعد از طوفان "سندی" احیاء کند. این شهر بر ۲۵۰ طرح مقاومتی کار می‌کند تا بتواند خود را برای حوادث غیرقابل‌پیش‌بینی مقاوم‌تر سازد.

سن فرانسیسکو: مدیریت پسماند

شهر سن فرانسیسکو توانسته طی یازده سال گذشته ۸۰ درصد پسماند خود را بازیافت نماید. این شهر قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ این مقدار را به صد درصد برساند.

سنگاپور: زیرساخت‌های هوشمند شهری

شهر سنگاپور زیرساخت‌های هوشمند شهری خود را مدیون عواملی از قبیل داده‌های آنی وضعیت ترافیک، تاکسی‌های مجهز به جی‌پی‌اس و سیستم الکترونیکی اخذ عوارض جاده‌ای است. نتیجه اینکه شهر سنگاپور کم‌ترین تراکم ترافیک شهری را دارد.

توکیو: توسعه مالی و اقتصادی

طی برنامه‌ای شهروندان این شهر از سیستم خودروهای مشترک استفاده می‌کنند. این برنامه سبب کاهش و کنترل تولید گازهای گلخانه‌ای می‌گردد. امروزه این برنامه باعث شده ۱۳ درصد از آلودگی کاهش یابد و ۷ میلیون تن دی اکسید کربن تولید نگردد.

ترجمه: محسن راعی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =