• ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
  • کد خبر: 77242
سردار سلیمانی - کراپ‌شده

سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری کرج فراخوان طراحی تندیس سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری کرج در نظر دارد باهدف بهره‌گیری از هنر مجسمه‌سازی در راستای تکریم مقام و منزلت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و گرامیداشت تلاش‌های خالصانه و شجاعانه بی‌مانند ایشان جهت دفاع از میهن در نظر دارد تندیسی فاخر از این شهید معزز را در فضای شهری نصب کند.

شهادت اوج تعالی انسان و هنر مردان خداست و شهید این موضوع را به زیبایی به تصویر می‌کشد که در فرهنگ اسلام  ارزشمندترین و گران‌بهاترین عمل شهادت است، شهیدان مقاومت و پویایی جامعه را تضمین می‌کنند و به جامعه ظرفیت روحی می‌بخشند لذا شهر نیز می‌تواند از مفهوم شهادت، ایثار، فداکاری و میهن‌دوستی در قالب هنر تصویری ماندگار سازد.

* نکات

  • طراحی اثر می‌بایست بر مبنای زندگی‌نامه و شخصیت سردار شهید قاسم سلیمانی باشد.
  • طراحی اثر می‌بایست شبیه‌سازی دقیق چهره و پیکر ایشان باشد.
  • هنرمندان می‌بایست به همراه طرح پیشنهادی، نحوه اجرا، مواد و مصالح پیشنهادی برای ساخت تندیس را در فرم مشخصات طرح  تکمیل و ارسال نمایند.
  • انعکاس مفاهیم شهادت، ایثار، فداکاری در اثر موردتوجه قرار گیرد.
  • داوری و انتخاب آثار بر اساس نگاه هنرمندانه هنرمند و طراحی و اجرای حرفه‌ای توسط اعضای  تخصصی کمیته داوری سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری کرج صورت می‌پذیرد.
  • نتایج پس از برگزاری جلسه داوری از طریق سایت سازمان اعلام می‌گردد.
  • هر هنرمند مجاز است حداکثر یک ماکت در به دبیرخانه فراخوان ارسال کند.
  • رعایت تمامی مقررات عرفی و حرفه‌ای الزامی است.
  • هزینه ساخت ماکت طرح برگزیده در قرارداد ساخت تندیس لحاظ خواهد شد.

* نحوه ثبت‌نام و ارائه طرح

  • ارائه ماکت حجمی تندیس تمام‌قد از جنس مقاوم به‌گونه‌ای که در اثر جابجایی آسیب‌پذیر نباشند.
  • حداکثر ارتفاع ماکت‌ها نباید بیشتر از ۵۰ سانتی‌متر باشد.
  • تکمیل فرم ثبت‌نام (فرم مشخصات هنرمند و فرم مشخصات طرح) الزامی است.
  • هنرمند می‌بایست رزومه مکتوب و مصور به همراه ماکت به دبیرخانه فراخوان تحویل دهد.

هنرمندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۶۳۲۵۳۰۲۰۲ داخلی ۲۴۵  اداره هنرهای شهری تماس بگیرند.

* نحوه داوری آثار


۱. دبیرخانه جشنواره فراخوان طراحی تندیس سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی  بهصورت ایدهای اولیه به انضمام فرم‌های تکمیل‌شده مشخصات هنرمند و مشخصات طرح دریافت می‌کند. ایدههای دریافتی در شورای کارشناسی، بررسی خواهند شد. شورای کارشناسی طرح را بررسی کرده و در صورت تائید اولیه، طرح را جهت ارسال به کمیته فنی (متشکل از اساتید هنری) آماده‌سازی می‌کند.


۲. طرح‌های راه‌یافته به مرحله دوم داوری، توسط کمیته فنی بررسی می‌شوند و کمیتهی فنی پس از بررسی دقیق رزومه و سوابق هنرمندان به‌خصوص در زمینهٔ آثار اجراشده هنر شهری، بر اساس محورهای زیر طرح را موردبررسی قرار می‌دهد و طرح‌های برگزیده را اعلام می‌کنند.


۲-۱- ساختار زیباشناختی: در این بخش ساختار اثر به لحاظ روابط کیفی (ترکیب‌بندی و روابط بصری طرح) موردبررسی قرار می‌گیرد که محوری‌ترین اصل محسوب می‌شود.


۲-۲- تکنیک اجرایی: در این بخش علاوه بر سادگی در ساخت و توجیه اقتصادی، ماندگاری لازم بررسی می‌شوند.


۲-۳- محتوای اثر: در این بخش طرح ارائه‌شده به لحاظ موضوعی بر اساس ضرورت زمان و شاخصه‌های هویتی مکان و هماهنگیی‌های فرهنگی (ملی، اعتقادی، اجتماعی) با محوریت موضوعی نوروز، موردبررسی قرار میی‌گیرد.


۲-۴- مکان اجرای اثر: در این بخش تناسبات و قابلیت‌های اجرایی طرح در مکان موردنظر به لحاظ بافت شهری (اعم از معماری محیطی و مبلمان شهری) و میدان دید بیننده بررسی می‌شود.


۳. تمامی هنرمندانی که طرح آن‌ها توسط کمیته فنی برگزیده می‌شود، ضروری است در جلسه‌ای با حضور کمیته داوران، به‌منظور تحلیل اثر، ویرایش ایدهها، تنظیم و هماهنگسازی تکنیکها و روشهای اجرایی در شهر، توسعه و مناسبسازی طرحها، تثبیت و جانمایی موقعیت اجرایی آثار و بررسی و تعیین قیمت نهایی اثر، حضور یابند.


۴. آثار منتخب پس از بررسیهای کارشناسی از نظر اجرا، برآورد هزینه و توافق نهایی با هنرمند، طی عقد قرارداد، اجرا می‌شوند.

* نشانی دبیرخانه جشنواره

کرج، عظیمیه، ضلع شمال شرقی میدان اسبی (استقلال)، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج، طبقه دوم، اداره هنرهای شهری کد پستی ۱۳۵۸۸-۳۱۵۵۸ تلفن: ۳۲۵۳۰۲۰۲-۰۲۶ داخلی ۲۴۵

عنوان برنامه   
تاریخ
انتشار فراخوان
۱۴۰۰/۰۲/۱۶
مهلت ارسال آثار
۱۴۰۰/۰۳/۱۰
اعلام آثار منتخب
۱۴۰۰/۰۳/۱۸
زمان اجرای آثار در سطح شهر
تیرماه ۱۴۰۰  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =