کارگروه ارتقاء کیفیت محلات بافت فرسوده

جلسه کارگروه برنامه راهبردی ارتقا کیفیت محلات بافت فرسوده و ناکارآمد شهری کرج با حضور معاونت شهرسازی و معماری، سازمان عمران و بازآفرینی شهری و تعدادی از مدیران و شهرداران مناطق ۱۰ گانه شهرداری کرج در سالن کنفرانس ساختمان مرکزی شهرداری کرج برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز؛ در ابتدای این جلسه کارشناسان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری کرج به صورت مفصل برنامه راهبردی برای ارتقا کیفیت محلات فرسوده و ناکارآمد شهری کرج را برای مدیران مناطق، سازمان‌ها و حاضران در جلسه تشریح کردند. در بخشی از این ارائه با اشاره به این که این برنامه راهبردی برای ارتقا کیفیت محلات دارای چند جنبه کلان از جمله کالبدی، زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی است بر ضرورت هماهنگی کامل بین بخشی در درون شهرداری و همچنین ارگان‌های بالادستی تأکید شد.

در راستای اجرای بهتر این برنامه راهبردی سه اقدام اساسی در نظر گرفته شده است. اول نوسازی مسکن چه به صورت خود مالکی چه به صورت الگوی محرک توسعه با هماهنگی شهرداری و نهادهای دیگر، دوم نوسازی محیطی که بار اصلی آن بر دوش سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری و مناطق ۱۰ گانه است. در نهایت نیز اصلاح ساختاری و نهادی و مدیریتی برای تسریع در دادن مجوزها و فرایندها است.


در ادامه جلسه بر ضرورت همراه کردن مردم با این طرح تأکید شد، برای این امر نیز مشوق‌های مختلف مالی و ضابطه‌ای در نظر گرفته شده است. علاوه بر این مشوق‌ها با همکاری دفاتر تسهیل‌گری وابسته به سازمان عمران و بازآفرینی شهری و همچنین ظرفیت سازمان فرهنگی قرار بر فرهنگ‌سازی در بین ساکنان این بافت‌های فرسوده شد. همچنین از ظرفیت اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل برای اطلاع‌رسانی در قالب نصب بنر و پوستر، تهیه کلیپ و پخش آن از صداوسیما و هماهنگی برای مصاحبه‌های مربطه در رسانه‌ای جمعی تأکید شد.


در این جلسه پیشنهاد شد که مناطق ۱۰ گانه شهرداری خصوصاً مناطقی که بافت فرسوده بیشتری در آن قرار دارد میز خدمت جداگانه‌ای با همکاری دفاتر تسهیل‌گری سازمان عمران و باز آفرینی فضاهای شهری در محل شهرداری خود در نظر بگیرند که با راهنمایی کامل در خدمت مراجعه‌کنندگان و ساکنان بافت فرسوده باشند تا شهروندان به بهترین شکل و با سرعت بیشتری در این طرح مشارکت کنند.


در واقع نگاه این کارگروه یک مدل توسعه پایدار همه جانبه است تا بر مبنای آن یک الگوی مناسب طراحی شود در بخش دیگری از جلسه با اشاره به بودجه‌ای که دولت برای ارتقای بافت فرسوده شهر کرج در نظر گرفته است، گفته شد این یک فرصت خوب برای سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری است که با هماهنگی لازم با مناطق ۱۰گانه پروژه‌های مناسب را نیازسنجی و تعریف کند تا از محل این بودجه دولتی استفاده بهینه شود. با توجه به این که در بسیاری از بافت‌های فرسوده شهر کرج فضاهای رها شده زیادی وجود دارداین امر فرصت مغتنمی شمرده می‌شود که این فضاها به بهترین شکل با بودجه دولتی احیا شود.


در ادامه جلسه مهدی فیروزبخت سرپرست رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری به عنوان دبیر کارگروه برنامه راهبردی ارتقا کیفیت محلات بافت فرسوده با اشاره به استفاده این سازمان از تمامی ظرفیت‌هایش در زمینه بازآفرینی بافت‌های فرسوده گفت: برای ارتباط مستقیم و رو در رو با شهروندان ساکن در بافت‌های فرسوده و محلات، در سازمان عمران ۸ دفتر تسهیل‌گری در اختیار داریم. این دفاتر ظرفیت بسیار خوبی برای اطلاع‌رسانی، تبلیغات و تعامل مستقیم با شهروندان ساکن در محلات برای پروژه، ارتقا کیفیت و بازسازی بافت فرسوده هستند. با هماهنگی مدیران مناطق می‌توانیم این دفاتر تسهیل‌گری را در هر منطقه که لازم است فعال‌تر کنیم.


وی در ادامه افزود: خوشبختانه اسناد توسعه محلات نیز در ستاد بازآفرینی شهرستان به تصویب رسیده و امیدواریم در ستاد بازآفرینی استان هم باقی اسناد تصویب و ابلاغ شود تا بتوانیم یک نقشه راه مدون برای ارتقای کیفیت محلات و بافت‌های فرسوده در شهر کرج داشته باشیم.

در انتهای جلسه سعیدی کیا معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج با تشکر از حضور مدیران مناطق و سازمان‌ها و تمامی همکاران در این جلسه ضمن تأکید بر ضرورت نگاه همه جانبه به مقوله ارتقای کیفیت محلات بافت فرسوده گفت: ما در این برنامه راهبردی صرفاً نگاه کالبدی و مالی نداریم بلکه جنبه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی را هم مد نظر داریم. بر اساس فضاهای اجتماعی و فرهنگی هر منطقه باید رویکرد انعطاف‌پذیر و تعاملی با مردم و شهروندان داشته باشیم. این که بتوانیم خود شهروندان ساکن در این محلات را درگیر کار کنیم موجب ایجاد هم افزایی مطلوبی می‌شود.


وی در ادامه با اشاره به عملکرد مثبت شهرداری کرج در زمینه تهیه الگوی مناسب برای ارتقا بافت‌های فرسوده گفت: در جلساتی که در استانداری البرز داشتیم با ارائه این برنامه راهبردی توانستیم نظر دیگر شهرها را هم جلب کنیم و قرار بر این شد که شهرهای دیگر استان هم از این الگو استفاده کنند. حتی در ارائه این الگو در سطح کلان کشوری هم تلاش خود را کرده‌ایم و بازتاب مثبتی گرفته‌ایم. می‌توان گفت کرج در این زمینه تبدیل به یک الگوی کشوری شده است.


سعیدی کیا افزود: همکاری تمامی بخش‌های شهرداری کرج از مناطق ۱۰ گانه گرفته تا سازمان عمران و دفاتر تسهیل‌گری آن و همچنین سازمان فرهنگی و روابط عمومی‌ها می‌تواند موجب جلب مشارکت بیشتر مردم و شهروندان ساکن در این محلات شود و قطعاً این امر در بهبود کار و تسریع آن تاثرگذار خواهد بود.

کرج الگویی برای ارتقا کیفیت محلات بافت فرسوده می‌شود

کرج الگویی برای ارتقا کیفیت محلات بافت فرسوده می‌شود

کرج الگویی برای ارتقا کیفیت محلات بافت فرسوده می‌شود

کرج الگویی برای ارتقا کیفیت محلات بافت فرسوده می‌شود

منتشر شده در تاریخ ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =