شهرسازی2-7

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج گفت که ادعای آمادگی ایستگاه های F تا K قطار شهری جهت افتتاح و بهره برداری در اوایل سال ۱۴۰۰ صحت ندارد و بارها در این خصوص توضیحاتی ارائه شده و شفاف سازی گردیده است.

عباس سعیدی کیا در گفتگو با کرج امروز اظهار داشت: در خصوص اوراقِ مشارکت ۴۸۰ میلیارد تومانی اختصاص یافته ذکر چند نکته ضروری می نماید؛ نخست آنکه در سال گذشته جمعاً ۴۰۰ میلیارد تومان در پروژه هزینه شده که ۲۲۳ میلیاردِ آن در زمان دورهِ جدید مدیریت شهری (۶ ماهه دوم) بوده و تاکنون ۱۲۳میلیارد تومان از اوراق مشارکت به پروژه تزریق شده است و درحال حاضر پیمانکار مانده طلب تایید شده توسط مشاور ذیصلاح در ذیحسابی ندارد.

وی ادامه داد: ثانیاً پرداخت پول بیشتر به پیمانکار مستلزم ارائه صورت وضعیت تایید شده و انجام کار است و در این خصوص نیز پیگیری های لازم جهت مانع زدایی و شتاب بخشی به روند پروژه در دستور کار قرار گرفته است، نکته قابل تأمل اینکه در ۱۵ سال گذشته تنها فاز یک خط ۲ صرفاً در حدود ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

این مسئول افزود: ظاهراً در اواخرِ دوره پنجم مدیریت شهری کرج به منظور تابوشکنی یا انجام فعالیت های تبلیغاتی اراده بر بهره برداری از ایستگاه های F تا K مترو در محدوده چهارراه طالقانی و ۴۵ متری گلشهر وجود داشته حال آنکه عملاً چنین امکانی وجود ندارد و سوال اینجاست بازه ای که به لحاظ تجهیزات اعم از سیستم الکتریکی و تهویه، اطفای حریق، تجهیزات سیگنالینگ، عدم وجود  واگن های مترو و... و از همه مهمتر نبود محل دپو و تعمیرگاه از زیرساخت لازم برخوردار نیست، تحتِ چه عنوانی می تواند زیر بار ترافیک برود!

به گفته سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی، در سه فقره ای که شهرداری کرج در سنوات گذشته نسبت به جذب ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت اقدام نموده، جذبِ آن روند فرسایشی و نه یکباره بوده و در سنوات بعدتر و متناسب با ارائه صورت وضعیت از جانبِ پیمانکار و تائید آن توسط مشاور و کارفرما صورت گرفته و در خصوصِ ۴۸۰ میلیارد تومانِ کنونی نیز روالِ قانونی و کارشناسی طی می شود و مسائلی که در خصوص پرداخت سود و غیره مطرح می شود، صحت نداشته و به مانع زدایی و اتفاقاتِ خوب برای مترو کمکی نمی کند.

سعیدی کیا تصریح کرد: مدت زمان مصرف اوراقِ دریافت شده ۴ ساله است، به این معنا که شهرداری کرج باید به مدت ۴۸ ماه و فارغ از آنکه مبلغ را در ماه نخست جذب و هزینه نماید یا در زمانِ دیگری، بایستی سودِ آن را پرداخت نماید لذا این طور جلوه دادن موضوع که شهرداری در حال حاضر جریمه یا سودی بیشتر از حدِ معقول را پرداخت می نماید یا تضییع بیت المال صورت گرفته، اصلاً واقعیت ندارد و خلاف واقع است.

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج در خصوص اختلافات فی مابین پیمانکار و کارفرما نیز خاطر نشان کرد: مشکلاتِ مترو مربوط به دوره کنونی مدیریت شهری نیست و ما نیز همچون ادوارِ گذشته وارثِ برخی پروژه های نیمه تمام می باشیم که خود را مکلف به تکمیل و اتمامِ آن می دانیم و در رأُسِ آنها قطار شهری قرار دارد که ما از تمام ظرفیت ها برای مانع زدایی و ادامه پُرشتاب کار استفاده می نماییم و مقاماتی اعم از استاندار محترم، شهردار محترم و اعضای محترم شورای شهر نیز از روزِ نخست در کنارِ پروژه ایستاده اند لکن آنچه نیازِ امروز مترویِ کرج می باشد، اتحاد و انسجام به نفعِ شهر و شهروندان و نه طرحِ مسائل گمراه کننده و خلافِ واقعیت می باشد.

به گفته وی، در خصوصِ هزینه های سنگین صورت گرفته در ادوار گذشته مدیریت شهری کرج برای بهره برداری از ایستگاه های F تا K نیز بررسی های کارشناسی نشان می دهد که محدوده تعیین شده تاثیر چندانی بر ترافیکِ درون شهری ندارد و نیازِ امروز شهر اولاً اتصال قطار شهری به ایستگاه پل فردیس و ثانیاً قرار گرفتن واگن های مترو روی ریل در مسیر میدان امام حسین (ع) به سمت چهارراه طالقانی و دانشگاه خوارزمی می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =