آتش

وقتی حادثه‌ای اتفاق می‌افتد، لابه لای آن همه دستپاچگی و اضطراب اولین کاری که به ذهنمان می‌رسد تماس با «۱۲۵» است. بعد از اولین بوق و شنیدن صدای آن طرف خط که می‌گوید: "با سلام شما با آتش نشانی نشانی کرج تماس گرفته‌اید، بفرمایید"، انگار در کسری از ثانیه ترس و استیصال جایش را به امید می‌دهد و دلمان قرص می‌شود.

به گزارش کرج امروز، وقتی حادثه‌ای اتفاق می‌افتد، لابه لای آن همه دستپاچگی و اضطراب اولین کاری که به ذهنمان می‌رسد تماس با «۱۲۵» است. بعد از اولین بوق و شنیدن صدای آن طرف خط که می‌گوید: "با سلام شما با سامانه آتش نشانی نشانی کرج تماس گرفته‌اید، بفرمایید"، انگار در کسری از ثانیه ترس و استیصال جایش را به امید می‌دهد و دلمان قرص می‌شود چون باور داریم؛ دردنیایی که اولین و آخرین اولویت هرکسی خودش است، کسانی هستند که برای هدیه طعم آرامش و امنیت به همنوعان خود، دل به آتش حوادث می‌زنند. نه اینکه نترسند؛ نه! آنها یادگرفته اند که از ترس‌هایشان بزرگ تر باشند تا بتوانند نبض زندگی را به کسانی که دستشان به جایی بند نیست، بازگردانند. آتش نشانی شغلی است که با ایثار، شجاعت و ازخودگذشتگی معنا پیدا می‌کند. آتش نشانانان تنها نیروهایی هستند که علی رغم آگاهی از اینکه ممکن است از عملیاتی که به آن اعزام شده اند سالم به خانه نرسند، به خاطر آنچه بیانش ساده نیست، به سرعت در محل حادثه حضور پیدا می‌کنند و از جان مایه می گذارند، از جانی که باارزش ترین دارایی هر انسانی است! برای این است که مردم به پاس روح بزرگشان تمام قد می‌ایستند و حساب فداکاری‌های آنها را از بسیاری جداکرده و فراموش نمی‌کنند اگر در حادثه‌هایی مثل پلاسکو، متروپل و ... آتش نشانان نبودند مصیبت بزرگتری بر سرشان آوار می‌شد و خانواده‌های بیشتری داغدار می‌شدند... به خاطر همین است که همه ما تا عمر داریم قدردان خدمات بی منت و صادقانه آنها در همه جای ایران هستیم و به احترامشان کلاه از سر بر می‌داریم!

آتش نشانی قصه عشق و شجاعت است/ ما از ترس‌هایمان قوی‌تریم!

علاقه و تعهد حرف اول را در حرفه آتش نشانی می‌زند

مهدی فراهانی یکی از شهروندان کرجی با اشاره به اهمیت شغل آتش نشانان اظهار کرد: علاقه و تعهد کاری اولین حرف را در این حرفه می‌زند و کسی که می‌خواهد آتش نشان شود باید در مرحله اول با جان و دل این شغل را بپذیرد و مشکلات و سختی‌های آن را به جان بخرد.

وی با بیان اینکه آتش نشانان صرفا با فشارهای جسمی دست و پنجه نرم نمی‌کنند، گفت: در بسیاری از ماموریت‌ها فشار روانی زیادی به آتش نشانان وارد می شود و شاید همین باعث شده این شغل جزء مشاغل سخت و زیان آور قرار بگیرد.

این شهروند کرجی تاکید کرد: بدون شک اگر عشق به مردم و دغدغه نجات جان انسان‌ها نباشد، هیچ آتش نشانی حاضر به ادامه کار نخواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص این شغل، از مدیریت شهری انتظار می‌رود که در بحث تامین زیرساخت ها و بهبود شرایط رفاهی و معیشتی آتش نشانان حساسیت بیشتری به خرج دهند تا آنها دغدغه ای جز خدمت به مردم نداشته باشند.

آتش نشانی کرج ۱۰۰ نیروی عملیاتی کم دارد

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج با بیان اینکه آتش نشانی قصه عشق و شجاعت است، به وضعیت زیرساخت‌ها و نیروی‌های عملیاتی این سازمان اشاره کردو توضیح داد: در حال حاضر ۵۶۸ نیروی عملیاتی در ۳۲ ایستگاه آتش نشانی کرج مشغول فعالیت هستند. واقعیت است که تعداد نیروهای عملیاتی سازمان در مقایسه با استانداردهای تعیین شده کم‌تر است و همین باعث شده در ماموریت‌ها فشار مضاعفی به نیروها وارد شود.

محمد یساولی با اشاره به دغدغه مدیریت شهری برای بازنشستگی تعداد زیادی از آتش نشانان تا سال ۱۴۰۳ توضیح داد: طی دو سال آینده حدود ۲۵۰ نفر از نیروهای عملیاتی سازمان آتش نشانی کرج بازنشسته می‌شوند بنابراین باید هرچه سریع تر برای جذب نیروهای جدید اقدام شود.

آتش نشانی قصه عشق و شجاعت است/ ما از ترس‌هایمان قوی‌تریم!

یساولی اضافه کرد: در شرایط فعلی آتش نشانی کرج ۱۰۰ نیرو کم دارد و اگر قرار باشد ۲۵۰ نفر از آنها هم تا سال ۱۴۰۳ بازنشسته شوند و نیروهای جدید جایگزین آنها نشود، با بحران جدی در این حوزه مواجه خواهیم شد.

رییس سازمان آتش نشانی شهرداری کرج گفت: روند آموزش نیروهایی که در سازمان جذب می‌شود جدید حدود دو سال طول می‌کشد و این طور نیست که پس از به کارگیری، نیرو به سرعت بتواند در عملیات‌ها حضور یابد.

تصویب لایحه بهبود معیشتی آتش نشانان در شورای ششم

وی با تاکید بر اینکه فداکاری، عشق و تعهد به کار است که باعث شده آتش نشانان کرجی علی رغم مشکلات موجود در اغلب عملیات‌ها در همان بازه طلایی یعنی کمتر از«۵ دقیقه»به محل حادثه برسند، گفت: ایثارو ازخودگذشتگی جزئی از ذات این شغل است و آتش نشانان علی رغم اینکه می‌دانند ممکن است از برخی ماموریت‌ها بازنگردند، بازهم به دل به خطر زده و برای نجات جان دیگران از جان خود می‌گذرند.

یساولی با بیان اینکه با توجه به فشارها و مشکلاتی که آتش نشانان با آن مواجه هستند، بهبود شرایط معیشتی و رفاهی این قشر زحمت کش کوچک ترین کاری است که می‌توان انجام داد، گفت: طی چند ماه گذشته گلایه همکاران از شرایط نامناسبی که دارند در چندین مرحله مطرح شد که درنهایت به لایحه بهبود معیشتی آنان منتهی شد. در این لایحه مواردی از جمله اضافه کاری، تعطیل کاری، هزینه غذا، حق الدرجه و ... مطرح شده بود که پس از بررسی، تعدادی از موارد مطرح شده در این لایحه تصویب و به کمیته انطباق فرمانداری ارسال و پس از تصویب، به شهرداری ابلاغ شد.

وی ادامه داد: ماه گذشته موارد تصویب شده در فیش حقوقی پرسنل لحاظ و این اقدام منجر به ترمیم بخشی از دریافتی این همکاران شد.

وی با بیان اینکه هرچقدر شرایط رفاهی آتش نشانان بهتر باشد، خدمات با کیفیت‌تری ارائه می دهند، توضیح داد: برای ارائه خدمات مناسب باید ذهن و فکر نیروها از دغدغه‌های اولیه زندگی به دور باشد چون در غیر این صورت کارآمدی لازم را درزمان عملیات نخواهند داشت.

آتش نشانی قصه عشق و شجاعت است/ ما از ترس‌هایمان قوی‌تریم!

منکر فرسودگی تجهیزات و خودروهای آتش نشانی نیستیم

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بخشی از امکانات و زیرساخت‌های سازمان آتش نشانی کرج گفت: طبق استانداردها، به ازای هر ۲۵۰۰ نفر در یک شهر باید یک آتش نشان، به ازای هر ۱۷ هزار نفر یک خودروی آتش نشانی و به ازای هر ۵۰هزار نفر باید یک ایستگاه داشته باشیم.

یساولی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰۰ دستگاه خودروی عملیاتی در کرج فعال است که ما در این حوزه به استانداردها نزدیک هستیم. البته منکر فرسودگی بخشی از خودروها و تجهیزات نیستیم بنابراین باید نسبت نوسازی آنها اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه با اضافه کردن سه ایستگاه به ایستگاه‌های موجود، به استانداردهای تدوین شده در این بخش می‌رسیم، توضیح داد: با اضافه کردن ۵ خودروی جدید، در این حوزه نیز به استانداردها می‌رسیم.

هر شیر هیدرانت به مثابه یک ایستگاه آتش نشانی است

وی با توضیح درخصوص وضعیت شیرهای هیدرانت نصب شده در مناطق مختلف شهر ابراز کرد: هر شیر هیدرانت به مثابه یک ایستگاه آتش نشانی عمل می کند. به طور میانگین در هر خودروی عملیاتی آتش نشانی حدود ۵ هزار لیتر آب ذخیره می‌شود و در زمان حادثه وقتی که مخزن آن خالی می شود، برای تامین منابع آبی چاره ای جز مراجعه به محلهایی که شیر هیدرانت نصب شده، نیست که این امر زمان بر است.

یساولی با بیان اینکه هرچقدر تعداد شیرهای هیدرانت بیشتر باشد صرفه جویی بیشتری در زمان خواهیم داشت، گفت: با مصوبه شورا بنا شده امسال حوالی مراکز حساس مثل جایگاه‌های بنزین،  سی ان جی، پاساژها، برخی صنوف مهم و ... به شیرهای هیدرانت مجهز کنیم. بدون شک با این کار درصد ایمنی شهر تا حد زیادی افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در طرح ایمنی شهر، ۱۱۶۳ شیرهیدرانت در سطح شهر کرج وجود داشته باشد این درحال است که هم اکنون کمتر از ۱۰۰ شیرهیدرانت در شهر داریم که بخشی از آنها هم معیوب است.

آتش نشانی قصه عشق و شجاعت است/ ما از ترس‌هایمان قوی‌تریم!

وی ابراز کرد: متاسفانه بخشی از تجهیزات این شیرها توسط سارقان به سرقت می‌رود که همین باعث بروز مشکلاتی در زمان وقوع حوادث شده است.

پیگیری برای خرید نردبان‌های بلند

این مسئول با بیان اینکه در کنار تجهیزات مذکور، سازمان آتش نشانی کرج در حال حاضر مجهز به یک نردبان ۵۲ متری و یک نردبان ۳۲ است. بدیهی است با توجه به جمعیت و تراکم ساختمان‌های سطح شهر به افزایش این نوع تجهیزات نیاز داریم. قراردادی در گذشته برای افزایش تعداد نردبان‌های بلند منعقد شده بود که با مشکل مواجه شده است. با توجه به پیگیری‌های شورا و شهردار، امیدواریم مشکل این قرارداد به زودی حل شود.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به دغدغه بلند مرتبه سازی و وجود ساختمان های ناایمن در کرج اشاره کرد و گفت: این سازمان از گذشته پیگیری‌های جدی در خصوص شناسایی این ساختمان‌ها صورت داده است.

وی ادامه داد: برای کاهش  دغدغه شهروندان در این خصوص، طی برنامه‌ای پاساژهای ناایمن شهر شناسایی شد و از طریق مراجع قضایی برای ایمن سازی آنها اقدام کردیم. واقعیت این است مدیریت شهری به تنهایی برای رفع این دغدغه کارآمد نیست باید سایر دستگاه‌های ذی ربط هم همکاری لازم را داشته باشند. امروز در بحث ساختمان‌های بلندی که در حال ساخت است، سازمان آتش نشانی نظارت جدی دارد و اگر ضوابط و استانداردهای تعیین شده را رعایت نکنند، پایان کار برای ساختمان صادر نخواهد شد.

۷۰درصد تماس‌های روزانه با ۱۲۵ مزاحمت تلفنی است

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با گلایه از اینکه برخی شهروندان به اهمیت کار آتش نشانان در نجات جان کسانی که در حوادث گرفتار شده اند، واقف نیستند، گفت: برخی با تماس‌های غیرضروری و مزاحمت تلفنی باعث خلل در خدمت رسانی نیروهای آتش نشانی می‌شوند.

این مسئول اضافه کرد: روزانه حدود ۱۲۰۰ تماس با سامانه ۱۲۵ برقرار می‌شود که متاسفانه حدود ۷۰ درصد آن مزاحمت تلفنی است.

وی ادامه داد: این مزاحمت‌ها محدود به ساعت خاصی از روز نیست ولی به طور میانگین در ساعاتی که دانش آموزان در مدرسه هستند، مزاحمت‌ها بیشتر است.

این مسئول با بیان اینکه حادثه خبر نمی‌کند، گفت: برای امداد رسانی به حادثه دیدگان لازم است که مردم و پلیس راهنمایی و رانندگی با ماموران آتش نشانی همکاری داشته باشند و مسیر را برای خودروهای امدادی باز کنند تا امکان امداد رسانی به موقع وجود داشته باشد.

آتش نشانی قصه عشق و شجاعت است/ ما از ترس‌هایمان قوی‌تریم!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =